التهاب زیر زبان

التهاب زیر زبان ,علت التهاب زیر زبان,التهاب غدد زیر زبان,التهاب غدد بزاقی زیر زبان,التهاب غدد بزاقی زیر زبانی,دلیل التهاب زیر زبان,درمان التهاب زیر زبان

التهاب زیر زبان , علت التهاب زیر زبان , التهاب غدد زیر زبان , التهاب غدد بزاقی زیر زبان

توضیحاتی در مورد التهاب زیر زبان

زبان دارای تعداد زیادی ماهیچه است که با کمک آنها می توانید صحبت کنید، غذا را مزه مزه کنید و بجوید. سطح روی زبان از پاپیل پوشیده شده است. پاپیل ها برجستگی های کوچکی می باشند و حاوی جوانه های چشایی هستند و به جویدن غذا کمک می کنند. گلوسیت منجر به تخریب این پاپیل ها می شود. ورم زبان، عفونت زبان، نرمی زبان و سندرم سوختگی زبان از جمله نام های گلوسیت می باشند. در بیماری گلوسیت (Glossitis)، زبان متورم می شود و رنگ آن تغییر می کند و غالبا سطح زبان صاف به نظر نمی آید. به طور کلی، گلوسیت یک اختلال دردناک در دهان می باشد. این درد بر لب ها، لثه ها، دندان ها، چانه، زبان و پشت حلق تاثر می گذارد.علل – آلرژی به خمیردندان، دهانشویه، خوشبوکننده دهان، رنگ آبنبات، پلاستیک دندان مصنوعی و یا نگهدارنده دندان مصنوعی و یا برخی از داروهای فشار خون – خشکی دهان، هنگامی که غدد تولید کننده بزاق از بین بروند (سندروم شوگرن) – عفونت به باکتری و یا ویروس (تبخال دهانی) – آسیب ناشی از سوختگی، لبه های ناهموار دندان ها و آسیب های دندان پزشکی و یا ضربه های دیگر – میزان کم آهن و یا برخی ویتامین های گروه B مثل کمبود ویتامین B12، B6 و B9 (فولات) – بیماری های پوستی از قبیل: لیکن پلان دهانی، اریتما، آفت، پمفیگوس ولگاریس، سیفلیس و غیره – محرک هایی نظیر: تنباکو، الکل، غذاهای داغ، ادویه جات و غیره – عفونت قارچی دهان – اضطراب و افسردگی – پروتز دندان که باعث فشار بر لثه ها می شود – استفاده بیش از حد از مسواک و یا نخ دندان – مصرف زیاد نوشیدنی های اسیدی برای بهبود گلوسیت، رعایت بهداشت دهان خیلی مهم است. لذا دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید علائم – سخت جویدن و بلعیدن غذا و حرف زدن – نرمی سطح زبان – زخم و نازک شدن زبان – تغییر رنگ زبان : اگر رنگ زبان بی رنگ باشد، به علت کم خونی کشنده رخ داده است. اگر رنگ زبان قرمز پررنگ باشد، به علت کمبود ویتامین های گروه ب رخ داده است. – ورم زبان – احساس سوزش در دهان و نوک زبان – احساس خشکی دهان – کاهش بزاق و کاهش بهداشت دهان – سوراخ کردن زبان – افزایش تشنگی – گلودرد – از دست دادن حس چشایی راه های تشخیص باید فرد توسط دندان پزشک معاینه شود. – برجستگی های انگشت مانند در سطح زبان که به نام پاپیل (پرز) معروفند، ممکن است از بین رفته باشد. – زبان متورم یا تکه های متورم در زبان دیده می شود. پزشک سوالاتی را در زمینه سابقه بیماری و روش زندگی از فرد خواهد پرسید تا علت ورم زبان مشخص شود. آزمایش خون برای رد بیماری های دیگر، ممکن است انجام شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد التهاب زیر زبان صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

التهاب زیر زبان چیست

گلوسیت التهاب‌ حاد یا مزمن‌ زبان‌ است که می تواند در اثر تماس با آلرژن های غذایی و یا عفونت باکتریایی و ویروسی ایجاد شود. گلوسیت عبارت‌ است‌ از التهاب‌ حاد یا مزمن‌ زبان‌ در اثر علل‌ مختلف که گاهی‌ مسری‌ است‌. گلوسیت می تواند خود بخود یا در اثر سایر بیماریها رخ دهد. بعضی از علل التهاب زبان خطرناک و جدی هستند.

گلوسیت‌ چیست

گلوسیت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ حاد یا مزمن‌ زبان‌ در اثر علل‌ مختلف. گاهی‌ مسری‌ است‌ ولی‌ سرطانی‌ نیست‌. گلوسیت می تواند خود بخود یا در اثر سایر بیماریها رخ دهد. بعضی از علل التهاب زبان خطرناک و جدی هستند. نظیرآنمی پرنیسیوز و پمفیگوس و لگاریس و بعضی علل غیر خطرناک نظیر گاز گرفتن زبان . باکترها، قارچها و ویروسها از علل گلوسیت هستند و از دیگر علل گلوسیت تماس با محرکها و آلرژیهای غذایی نظیر غذاهای گرم ، نوشابه ها، غذاهای تند، تنباکو و الکل است و بالاخره داروها از علل مهم التهاب زبان هستند. از عفونتها مهم عامل گلوسیت می توان از عفونت تب خال، سیفلیس، عفونت قارچی و عفونت استرپتوکوکی نام برد. از آلرژی ها عامل گلوسیت میتوان از موارد: فرآورده های بهداشت دهان نظیر دهان شویه ها، نخ دندان ، محافظهای دهان، خلال دندان، آلرژی های دارویی و غذایی نام برد. از موارد تحریک کننده و تروما (ضربه) که سبب التهاب زبان می شود می توان از الکل، گازگرفتگی زبان ، سوختن زبان ناشی از غذای گرم یا تند و یا مایعات داغ، دندان مصنوعی و تنباکو نام برد.

کاهش خطر ابتلا به التهاب زبان

چگونه خطر ابتلاء به التهاب زبان را کاهش دهیم: 1- اجتناب از مصرف مایعات داغ، غذاهای تند 2- مصرف رژیم غذایی متعادل 3- استفاده از دندان مصنوعی مناسب بطوریکه باعث آسیب به دهان و زبان شود. 4- عدم مصرف الکل 5- رعایت بهداشت مناسب دهان نظیر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن 6- درمان عفونت هایی نظیر سیفلیس و عفونتهای قارچی دهان 7- متوقف کردن استعمال دخانیات و یا تنباکو جویدنی 8- تغذیه‌ نامناسب‌ به‌ ویژه‌ کمبود ویتامین‌ها 9- مواجهه‌ شیمیایی‌ یا محیطی‌ با موارد شیمیایی‌ تحریک‌کننده‌ یا خورنده‌ 10- اضطراب‌ یا افسردگی‌ 11- دیابت‌ شیرین

درمان التهاب زبان

درمان: آزمون‌های‌ تشخیصی می‌توانند شامل‌ بررسی‌های‌ آزمایشگاهی‌ خون‌ یا بیوپسی‌ برای‌ تشخیص‌ هر گونه‌ اختلال‌ زمینه‌ای‌ باشند. درمان‌ متوجه‌ علت‌ زمینه‌ای‌ در کنار ابزارهای‌ کمک‌ به‌ خود خواهد بود. بررسی‌ کنید که‌ آیا بین‌ خوردن‌ غذاهای‌ خاص‌ و التهاب‌ زبان‌ همراهی‌ وجود دارد یا خیر. غذاهای‌ تحریک‌کننده‌ می‌توانند شامل‌ شکلات‌، مرکبات‌، غذاهای‌ اسیدی‌ (سرکه‌، ترشی‌جات‌)، آجیل‌ شور یا چیپس‌ سیب‌ زمینی‌ باشند. روزانه‌ 3 بار یا بیشتر دهان‌ خود را با محلول‌ نمک‌ (نصف‌ قاشق‌ چایخوری‌ در 250 سی‌سی‌ آب‌ معادل‌ یک‌ بطری‌ نوشابه‌) بشویید. اگر التهاب‌ زبان‌، ناشی‌ از یک‌ دندان‌ یا دندان‌ مصنوعی‌ خراب‌ باشد، با دندانپزشک‌ خود مشورت‌ کنید. تا زمان‌ رفع‌ علت‌، التهاب‌ بهبود نخواهد یافت‌.

مشکلات غدد بزاقی

بزاق، برای مرطوب نگهداشتن داخل دهان و شروع هضم غذا ضروری است و مانع پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. 3غده بزاقی اصلی در هر طرف (جمعاً 6غده بزاقی اصلی) به علاوه تعداد بسیار زیادی غده بزاقی فرعی که در سراسر دهان و لب و حلق ما قرار دارند مسئول تولید و ترشح بزاق به داخل دهان ما هستند. غدد بزاقی اصلی به نام‌های بناگوشی، تحت فکی و زیر زبانی هستند. در داخل هر کدام از این غدد مجاری باریکی قرار دارد. بزاقی که غده ترشح می‌کند وارد این مجاری می‌شود. تعدادی از این مجاری به یکدیگر متصل شده و مجاری بزرگی را تشکیل می‌دهند و در نهایت این مجاری بزرگ‌تر نیز به یکدیگر متصل شده و مجرایی را تشکیل می‌دهند که دهانه این مجرا به دهان باز می‌شود، لذا بزاق تولیدشده در نهایت به داخل دهان تخلیه می‌شود. محل وارد شدن مجرای غده بناگوشی به دهان در مجاورت دندان‌های پنجم و ششم فک بالاست. اگر در جلوی آیینه زبان خود را بالا ببرید در قسمت جلویی زیرزبان در هر طرف محل ورود مجرای غده تحت فکی را می‌توانید ملاحظه کنید. غده زیر زبانی نیز از طریق چند مجرای کوچک زیر زبان به دهان راه دارد. مشکلات غدد بزاقی که منجر به علائم بالینی می‌شوند عبارتند از: انسداد: انسداد مجاری بزاقی را بیشتر در غدد تحت فکی و بناگوشی می‌بینیم که معمولاً علت ایجاد آن تشکیل سنگ‌بزاقی در داخل این مجاری است. علائم معمولاً هنگام غذا خوردن بروز می‌کنند؛ چراکه هنگام غذا خوردن میزان تولید بزاق زیاد می‌شود و جریان بزاق از طریق مجاری به سمت دهان هدایت می‌شود. اما به‌دلیل انسدادی که در مجرا وجود دارد بزاق در پشت این انسداد تجمع پیدا می‌کند و باعث تورم غده بزاقی و درد قابل توجهی می‌شود. اگر سنگ آن‌قدر بزرگ نباشد که مجرا را به‌طور کامل ببندد، فشار بزاق باعث جابه‌جا شدن سنگ و به جریان افتادن بزاق می‌شود و لذا معمولاً مدتی بعد از غذاخوردن تورم و درد کاهش پیدا می‌کند تا اینکه وعده غذایی بعدی سر برسد و مجدداً درد و تورم ظاهر شود. اگر عفونت هم به غده متورم اضافه شود ناخودآگاه درد و تورم به میزان بسیار زیادی شدت پیدا می‌کند که اگر به موقع درمان نشود ممکن است منجر به آبسه چرکی شود. گاهی ممکن است مجاری غدد بزاقی اصلی به‌طور غیرطبیعی در قسمت‌هایی از مسیرشان دچار تنگی باشند. در چنین حالتی با وجود اینکه سنگی در کار نیست امــا باز هم تنگی مجاری بزاقی باعث کم شدن سرعت جریان بزاق و تجمع بزاق در غدد و افزایش احتمال عفونت غده بزاقی می‌شود

تشخیص التهاب زبان

باید فرد توسط دندان پزشک معاینه شود. برجستگی های انگشت مانند در سطح زبان که به نام پاپیل (پرز) معروفند، ممکن است از بین رفته باشد. زبان متورم یا تکه های متورم در زبان دیده می شود. پزشک سوالاتی را در زمینه سابقه بیماری و روش زندگی از فرد خواهد پرسید تا علت ورم زبان مشخص شود. آزمایش خون برای رد بیماری های دیگر، ممکن است انجام شود.

هدف از درمان التهاب زبان

هدف از درمان، کاهش ورم می باشد. درمان در افراد مختلف بر اساس علت آن می باشد. اگر ورم زبان بسیار شدید باشد، نیازمند بستری شدن در بیمارستان می باشد. اگر به بیماری التهاب زبان مبتلا شدید از مصرف شکلات پرهیز کنید غذاهای‌ تحریک‌کننده‌ التهاب زبان می‌توانند شامل‌ شکلات‌، مرکبات‌، غذاهای‌ اسیدی‌ (سرکه‌ و ترشی‌جات‌)، آجیل‌ شور یا چیپس‌ سیب‌ زمینی‌ باشند که تا حد امکان از آن استفاده نشود. روزانه‌ 3 بار یا بیشتر دهان‌ خود را با محلول‌ نمک‌ (نصف‌ قاشق‌ چایخوری‌ در 250 سی‌سی‌ آب‌ معادل‌ یک‌ بطری‌ نوشابه‌) بشویید این راه برای درمان التهاب زبان بسیار موثر است.

پیشگیری از التهاب زبان

برای پیشگیری از التهاب زبان باید به طور مرتب از نخ دندان استفاده کرد: – رعایت بهداشت دهان عاملی در پیشگیری از التهاب زبان می باشد. – برای پیشگیری از ابتلا به التهاب زبان از مصرف شکلات، مرکبات، غذاهای اسیدی (سرکه و ترشی)، آجیل های شور و یا چیپس سیب زمینی باید خودداری کنید.– شرکت کردن در فعالیت های ورزشی – تغذیه سالم به پیشگیری از التهاب زبان کمک می کند – پیشگیری از ابتلا به التهاب زبان با مرتب مسواک زدن و استفاده از نخ دندان – نوشیدن زیاد آب برای پیشگیری از بیماری التهاب زبان موثر است زیرا که باعث ترشح کافی بزاق می شود و به کاهش رشد باکتری کمک می کند.

عوامل تشدید کننده التهاب زبان

ο سیگار کشیدن باعث تشدید بیماری التهاب زبان (گلوسیت) می شود. ο بیماری التهاب زبان در مواجهه‌ شیمیایی‌ یا محیطی‌ با مواد شیمیایی‌ تحریک‌کننده‌ یا خورنده بدتر خواهد شد. ο الکلیسم‌ و تغذیه‌ نامناسب‌ به‌ ویژه‌ کمبود ویتامین‌ها سبب تشدید بیماری التهاب زبان می شود. ο اضطراب‌ یا افسردگی‌ باعث بدتر شدن التهاب زبان می شود. ο از عوامل موثر در تشدید التهاب زبان بیماری دیابت‌ شیرین‌ است.

علائم التهاب زبان

♦ سخت جویدن و بلعیدن غذا و حرف زدن از علائم التهاب زبان است. ♦ نشانه دیگر التهاب زبان نرمی سطح زبان، زخم و نازک شدن آن می باشد. ♦ تغییر رنگ زبان نیز از علایم التهاب زبان است، اگر رنگ زبان بی رنگ باشد، به علت کم خونی کشنده رخ داده است. اگر رنگ زبان قرمز پررنگ باشد، به علت کمبود ویتامین های گروه ب رخ داده است. ♦ ورم زبان، احساس سوزش در دهان و نوک زبان نیز از علائم بیماری التهاب زبان است. ♦ نشانه ی دیگر التهاب زبان احساس خشکی در دهان، کاهش بزاق و کاهش بهداشت دهان است. ♦علامت دیگر التهاب زبان افزایش تشنگی است. ♦ گلودرد و از دست دادن حس چشایی نیز از نشانه های التهاب زبان می باشد.

التهاب زبان و مصرف دارو

– برای‌ درد خفیف‌ بیماری التهاب زبان می‌توانید از داروهای‌ بدون‌ نیاز به‌ نسخه‌ مثل‌ دهان‌ شویه های‌ بی‌حس‌کننده‌ یا استامینوفن‌ استفاده‌ کنید. – ممکن‌ است‌ برای‌ عفونت‌ و درد التهاب زبان، آنتی‌بیوتیک‌ها یا بی‌حس‌کننده‌های‌ موضعی‌ تجویز گردند.

عفونت غدد بزاقی

عفونت غدد بزاقی هنگامی اتفاق می افتد که یک عفونت باکتریایی یا ویروسی بر غده یا مجرای بزاقی اثر می گذارد. عفونت ممکن است باعث کاهش جریان بزاق شود که می تواند به دلیل انسداد یا التهاب مجاری بزاق باشد. بزاق به هضم و تجزیه غذا و حفظ تمیزی دهان کمک می کند. باکتری ها و ذرات مواد غذایی را از بین می برد و به کنترل میزان باکتری های خوب و بد در دهان کمک می کند.علل عفونت غدد بزاقی: عفونت غدد بزاقی به طور معمول توسط یک عفونت باکتریایی ایجاد می شود. استافیلوکوک اورئوس شایع ترین علت عفونت است. سایر علل عبارتند از: هموفیلوس آنفولانزا استرپتوکوک پیوژنز اشرشیا کولی این عفونت ها باعث انسداد یا التهاب مجاری غدد بزاق می شوند. ویروس ها و سایر بیماری ها نیز می توانند تولید بزاق را کاهش دهند، از جمله: اوریون، یک عفونت ویروسی مسری است که در میان کودکان که ایمن نشده اند، رایج است اچ آی وی آنفلوانزای A و انواع پارا انفلوانزا I و II هرپس مجرای بزاق که توسط موکوس مسدود شده است تومور سندرم شوگرن، یک بیماری خودایمنی که باعث خشکی دهان می شود کمبود آب سوء تغذیه درمان سرطان سر و گردن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

بیشتر بخوانید : سوختگی زبان ♥ سوزش زبان ♥ التهاب زبان ♥ التهاب دهانآبسه لثه