سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سایت پزشکی

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد علت تابش کرم شب تاب چیست؟ + جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.کرم شب تاب از خانواده حشرات و زیر مجموعه سوسک ها می باشد که از خود نور سرد به رنگ های زرد ، سبز و قرمز تولید می کنند؛ اخیرا تحقیقات نشان داده است که علت تابش کرم شب تاب یک نوع سیستم دفاعی برای مقابله با شکارچیان است. این نوع حشرات بیشتر در نواحی معتدل و گرمسیری و نیز بسیاری در مناطق مردابی و جنگلی که دسترسی به منابع غذایی زیاد است، مشاهده می شوند.

تابش کرم شب تاب چه دلیلی دارد؟

دانشمندان در گذشته تصور می کردند که کرم شب تاب با تابش نور شفقی فسفری موجب جلب توجه جنس مخالف برای جفت گیری و یا صید برای شکار می شود، اما اخیرا محققین به این نتیجه رسیده اند که کرم های شب تاب از نور دهی برای حفاظت از خود در برابر شکارچیان استفاده می کنند. از این رو قورباغه و حشرات شکارچی دیگر با دیدن نور ساطع شده از کم شب تاب به وی نزدیک نمی شوند؛ جالب است بدانید، زمانی که کرم شب تاب بر روی آب پرواز می کند ماهی ها و کوسه ها از آن می ترسند و فرار می کنند. در ادامه به بررسی علت تابش کرم شب تاب پرداخته ایم که می تواند برای شما جالب باشد.

تابش کرم شب تاب

نور منتشر شده از شب تاب به دلیل انجام یک واکنش شیمیایی است که طی آن ماده ای به نام لوسی فرین تولید شده و با اکسیژن ترکیب می شود که نتیجه آن تولید نور می باشد. ماده دیگری به نام لوسی فراز نیز که به عنوان کاتالیزور عمل می کند در فرایند تولید نور نقش دارد.

تولید نور در اندام تحتانی شکم کرم های شب صورت می گیرد. در این قسمت از بدن حشرات، لوله های بسیار کوچکی وجود دارد که کار آنها ذخیره سازی اکسیژن به منظور تولید نور با استفاده از لوسی فراز می باشد.

تابش حشره شب تاب

دانشمندان برای تکمیل تحقیقات خود از روش تصویر برداری با استفاده از اشعه میکروسکوپی ایکس استفاده کردند؛ نتایج این بررسی ها نشان داد که اکسیژن از عملکرد دیگر اندام های این حشره دریافت شده و سپس گاز آزاد شده به رنگدانه ها تجزیه می شود. دانشمندان دریافتند اکسیژن مصرفی در سلولها کاهش یافته و تولید انرژی کم شده و سپس ذخیره اکسیژن، نور از خود منتشر می کند. قسمت داخلی شکم کرم شب تاب به گونه ای است که نور ایجاد شده را به راحتی به بیرون بازتاب می دهد؛ تخم بعضی از کرم های شب تاب نیز درخشش خاص خود را دارند و قبل از اینکه از پیله بیرون بیایند، نور افشانی می کنند، نور تولید شده در این نوع حشرات، برخلاف لامپها و شمع ها هیچ گونه گرمایی ندارند.

The post علت تابش کرم شب تاب چیست؟ appeared first on آرگا.